piątek, 3 czerwca 2016

Seria Hearts of Iron

Hearts of Iron, zwany w skrócie hoi. Kto nie grał w gry z serii Europa Universalis ?
Wspaniała seria, spędziłem przy niej wiele godzin, dobrej zabawy. Ale dziś omówimy sobie gry z serii EU ale oparte na XX wieku Hearts of Iron.
Kiedy patrzysz jak kolega gra w HOI-a i wiesz, że zrobił byś inaczej.

Pierwszy hoi był przetarciem szlaków dla tej serii. Inne czasy, czasy gdzie gospodarka nie polegała na zbieraniu dukatów za które kupowaliśmy najemników czy rozbudowywaliśmy prowincję.
Cóż za 3 dni (6 czerwca)  premiera HOI IV.

Pierwszy hoi formalnie zwany "Europa Universalis: II Wojna Światowa" przeniósł nas z XV wieku (XV - XIX zakres EU) w lata 30 XX wieku. 
Zaczynaliśmy w 1936 a kończyliśmy w 1948 (chyba tak było). Mogliśmy objąć kontrolę nad każdym istniejącym wtedy państwem, jedyną wadą o której wspomnę później był brak kadr we wszystkich państwach pobocznych jak np. Irak czy kraje ameryki środkowej. 
Do tego dochodziły gigantyczne prowincję co sprawiało, że Niemcy bardzo szybko mogły dostać się pod Moskwę. Prowincje były po prostu ogromne np. Krym to była jedna prowincja pod nazwą Sewastopol. Czas przemarszu był realny, duże i im większa tym dłużej tam się szło.  
Gospodarka oparta była na kilku surowcach
  • Węgiel,
  • Stal,
  • Ropa,
  • Guma (!)
  • Punkty dyplomacji - służyły do dyplomacji, która była bardzo słaba.
Dla czego dałem przy gumie wykrzyknik ? Bo to był najważniejszy surowiec w całej grze, jego brak powalał nam gospodarkę. Nad którą nie mieliśmy zbytniej kontroli.
Kontrolowaliśmy 4 jej aspekty przez regulowanie w lewo lub w prawo (mniej czy więcej)
  • Jedzenie (dla ludzi, dobra konsumpcyjne, mniej niż zalecane podnosiło nam niezadowolenie, więcej obniżało. Niezadowolenie powodowało strajki prze co fabryki nie pracowały)
  • Zaopatrzenie dla wojska, potrzebne do jego odnawiania po bitwach.
  • Technologia, czyli rozwój, im więcej tym więcej mogliśmy rozwijać technologii. Mniej niż zalecane (domyślnie 0 jeżeli nic nie odkrywaliśmy) spowalniało odkrywanie nowych rzeczy.
  • Produkcja, tak samo jak z technologią, mniej niż zalecane (domyślnie 0 jeżeli nic nie produkujemy) spowalniało produkcję. Tak samo jak z technologią.
Ale co dalej, no mamy prowincję i co z nią możemy zrobić ?
  • Wybudować fabrykę (360 dni),
  • Umocnienia lądowe (chyba 90 dni albo 180 dni)
  • Umocnienia przeciw desantowi z morza (podobnie jak lądowe ale tylko przed desantem broni (daje punkty obronne jednostką broniącym)
  • Obronę przeciw lotniczą, (też chyba 90 dni)
  • Infrastrukturę (służyła do tego, że jednostki szybciej się poruszały) (360 dni)
Mieliśmy domyślnie 3 scenariusze:
  • Powstanie giganta (chyba tak się nazywał) od 1941 - 1948
  • Blitzkrieg (jak łatwo się domyślać) 1939 - 1948
  • Droga do wojny 1936 - 1948
Sama mechanika gry polegała na tym (domyślnie), że obejmujemy jeden z 3 sojuszy
  • Komitern (ZSRR),
  • Państwa osi (Niemcy, Włochy i Japonia),
  • Alianci (Anglia, Francja i USA)
Po roku 1948 następuje podsumowanie i wygrywa ten kto zgromadził najwięcej punktów. Punkty natomiast to strategicznie ważne prowincje. Możemy je uzyskać przez wciągnięcie państwa do sojuszu, lub jego podbicie. 

Dyplomacja jak mowa o wciąganiu do sojuszu. Wypowiedzieć wojnę, zawrzeć pokój, wpłynąć na państwo (by ideologicznie przybliżyło się do nas), dokonać zamachu stanu, zażądać terytorium (jeżeli mamy domyślnie takie żądania), dołączyć do sojuszu lub zaproponować (jeżeli gramy państwem które przewodniczy sojuszowi), poprosić o dostęp militarny oraz dzielić się wynikami badań.

Jak ideologia to jak wiadomo były 3 ideologię pod 3 sojusze.
  • Faszyzm,
  • Komunizm,
  • Demokracja.
Demokraci do 4 lata mogli mieć wybory, no tutaj był event który pozwalał nam wybra czy lewica, prawica czy zostawiamy obecny rząd. Prawica sprawiała, że kraj stawał się dyktaturą, lewica, że socjaldemokratą a obecny rząd nic nie zmieniał. Ten event sprawiał, że dostawaliśmy niezadowolenie i zmienialiśmy ustrój. Eventy były, te historyczne jak żądanie Gdańska od Polski, wcieleni Austrii do Rzeszy albo czystki w ZSRR lub wojna zimowa. 

Patch 1.06 dodawał jeszcze jedną opcję. Wyzwalanie państw np. Polska mogła stworzyć państwo... Rosja. Ta opcja tworzyła całkowicie niepodległe Państwa. I patch 1.06 dodawał scenariusz 1944-1948 i w tym scenariuszu grając Niemcami nagle na froncie wschodnim mogliśmy wyzwolić Polskę (w granicach z 39') przez której terytorium np. Armia Czerwona nie mogła przejść.

Gra była naprawdę fajna, warto przypomnieć o niej, kiedy na dniach ma nowy HOI wyjść. 
Kolejna gra z tej serii już o nazwie Hearts of Iron była to Hearts of Iron 2 i doczekała się 2 dodatków.
Nie będę się rozpisywał o niej wspomnę tylko co poprawiła.
  • W HOI 1 mieliśmy punkty dyplomacji w HOI 2 pojawiły się pieniądze (za które finansowaliśmy badania, szpiegów i dyplomację),
  • Prowincję były mniejsze co dodało nowe miejscowości których w HOI 1 nie mieliśmy np. Krym który był jedną prowincją Sewastopol w HOI 2 na Krymie pojawiły się już 3 prowincje.
  • W HOI 1 nie było partyzantów w HOI 2 pojawili się partyzanci więc niezadowolenie nie tylko obniżało produkcję ale też sprawiało, że mogli pojawić się partyzanci,
  • Dyplomacja została poprawiona przez co np. grając jakiś innym państwem np. Jugosławią mogliśmy zawrzeć sojusz z Węgrami i Rumunią, sprawiało to, że nie ograniczaliśmy się do 3 głównych frakcji (oczywiście one nadal odgrywały istotną rolę).
  • Pojawił się wpływ na państwo od wewnątrz przez np. kontrolowanie gospodarki wolno rynkowa lub centralna, przesunięcie każdej z możliwości oczywiście wpływało na państwo.
  • W HOI 1 mogliśmy lotnictwo stawiać wszędzie w HOI 2 pojawiły się już lotniska co wymuszało na nas taktyczne podejście do rozbudowy prowincji. 
  • W HOI 1 rozbudowa kosztowała nas PP (Punkty przemysłowe) które były zamrażane na czas budowy, w HOI 2 budowa np. fortyfikacji liczyła się jak budowa jednostki.
  • W HOI 1 odkrywanie technologii było szybkie przez inwestowanie w badania w HOI 2 były drzewka rozwoju co sprawiało, że badania były bardziej skomplikowane a jednocześnie odczuwalne. Do tego były blokady czasowe, że odkrywanie np. w 1936 czegoś na 1938 szło o wiele wolniej.
  • Pojawili się szpiedzy czego w HOI 1 nie było, sprawiło to, że zamach stanu jaki miał miejsce w HOI 1 w HOI 2 umożliwił nam wybranie konkretnego ministra i jego zabicie.
Jeszcze kilka zmian które naprawiły to co w HOI 1 było złe, by się znalazło ale sądzę, że tyle wystarczy. 

HOI 3 był po prostu poprawieniem, rozbudowaniem HOI 2 jeszcze mniejsze prowincje, jeszcze więcej opcji które uatrakcyjniały grę, wymuszając na nas większe zaangażowanie się.
Ale o HOI 3 pisał nie będę. Uważam, że skoro HOI 4 wychodzi, warto przypomnieć sobie pierwszą grę z tej serii i zobaczyć z czego narodziło się to, co mamy dzisiaj.