sobota, 4 czerwca 2016

Wirtualna maszyna

Kiedyś dawno temu, kiedy prowadziłem mojego pierwszego bloga, opisywałem na nim różne systemy operacyjne. Korzystałem wówczas z programu Oracle VM Virtual Box (link do pobrania).

Komputer w komputerze symbolizuje wirtualną maszynę

Jest to świetne rozwiązanie jeżeli potrzebujemy zrobić wirtualną maszynę np. na Linuxie uruchomić coś z Windowsa.

Wtedy np. instalujemy na niej Windowsa. Oczywiście wymagany jest on na płytce lub w pliku ISO.
Działa to też w drugą stronę i na Windowsie możemy uruchomić sobie Linuxa.

Zaletą jest fakt, że nie dochodzi do żadnej zmiany w naszym głównym systemie. Czyli jednym słowem po zainstalowaniu wirtualnej maszyny, a na niej systemu, nasz główny system pozostaje nietknięty, bez obaw na takiej maszynie możemy pracować.

Uruchomiony tak system jest 1:1 jak na normalnym komputerze. Przez co nie zainstalowany fizycznie będzie pracował tak samo jak na maszynie wirtualnej.
Tutaj dla przykładu uruchomiony Windows 2000 na maszynie wirtualnej


Jak na obrazku na Windows 7 64 bit zainstalowałem VirtualBox i uruchomiłem Windows 2000 można to zrobić z każdym systemem (choć nigdy nie próbowałem z OS X-ami)
Tutaj dla przykładu mamy instalację FreeDOS-a na maszynie wirtualnej.

Możemy też postawić serwer na wirtualnej maszynie, i będzie tak samo funkcjonował jak normalny. 
Jest to dobre rozwiązanie jak potrzebujemy skorzystać z innego systemu a nie chcemy się bawić w kilka systemów na komputerze. Bo po co, oraz nie wiemy jak często taka potrzeba będzie się rodziła.

Mimo wszystko warto wiedzieć, że jest taka możliwość, tworzenie wirtualnej maszyny, oczywiście to wszystko się zapisuje i możemy zawsze kontynuować pracę na niej. Bez konieczności ponownej instalacji.