czwartek, 31 grudnia 2015

Safari - Windows ?

Więc tak, ostatni wpis jeszcze w roku 2015.



Apple... firma znana z dobrej jakości sprzętów (z tym różnie).




  • iPhone,
  • iPod,
  • iPad,
  • MacBooki etc.
Wszyscy znamy oprogramowanie tej firmy:
  • iTunes
  • QuickTime
  • Safari
Jak dobrze wiemy, iTunes i QuickTime sa na Windowsy.
Ale czy wiecie, że kiedyś Safari też było na Windowsa ? 

Safari jest (wszyscy wiemy... ale napiszę) domyślną przeglądarką w OS X-ach. Czyli w Makach, i iPhone, iPad i iPod touch. 
Powstała w roku 2003. A przed nim, Maki miały IE. Ale to osobny temat.

Safari powstało w roku 2003 a 4 lata później, zostało udostępnione dla użytkowników systemów Windows. 
Było to w 2007 roku. Niestety, ale Safari na Windows nigdy nie osiągnęło sukcesu, dla tego po 5 latach przestano wspierać Safari na Windowsie. Po dziś dzień możemy ściągnąć tę przeglądarkę i zobaczyć jak ona wygląda. Działa całkiem przyzwoicie. Ma 2 procesy jeden od WebKit a drugi od samej aplikacji Safari. 
Ostatnia wersj to 5.1.7 z maja 2012 roku. Taka ciekawostka.Ostatnia wersja na Mac OS X 10.5 to 5.0.6 z 2011 roku, a dla OS X 10.6 to 5.1.10 z 2013 roku.

Osobiście polecam każdemu pobranie i przetestowanie jak to miało działać. Raczej Apple nie wróci nigdy do pomysłu Safari dla Windowsa. Choć wygląda ono (wersja obecna) bardzo ładnie, taka klasyczna przeglądarka, podział na adres i wyszukiwarkę (domyślnie Google), każdy kto miał styczność z makiem to pewnie wie o co mi chodzi.

Do użytku codziennego to odradzam, stara przeglądarka, nie wspierana. Ale pobrać, by zobaczyć, jak to wyglądało, jak działało to mile zaskoczenie, że Apple chciało wejść na rynek przeglądarek dla Windowsów.

Nie widzę różnicy między tą Safari a Safari na moim iBook G4.
Może też dla tego, że nie zagłębiałem się w nią aż tak na nim.

Podsumowanie.

Apple na Windowsa posiada takie programy jak iTunes (ale to konieczność) i QuickTime (nigdy nie używałem). Z Safari nie wypaliło. Słabe zainteresowanie nią, do tego zainteresowanie FireFox-em wówczas a dzisiaj Google Chrome, sprawia, że powrót Safari jest niemożliwy.
A ta wersja cóż, powiem tak na pewno jest o niebo (lub 2) lepsza niż takie IE8 na Windowsie XP, co do IE9 na Vista to trudno mi to powiedzieć. Sam osobiście o Safari na Windowsie, dowiedziałem się dawno temu od kolegi, ale nie używałem nigdy, a przypomniałem sobie z rok temu czy 2 lata.


P.S

Życzę wszystkim udanego i szczęśliwego roku 2016. Co prawda na święta nic nie pisałem, planowałem i planuję blog o PowerPC, mam już kilka pomysłów. Do zobaczenia więc w roku w 2016.