niedziela, 14 czerwca 2015

Piszemy w chmurach - czyli praca dyplomowa pisana w chmurze.

Który pakiet biurowy w chmurze jest najlepszy ?

Piszę pod kątem pisania planu pracy licencjackiej.

Microsoft Office (Office Online)


Office Online jest darmowy. Mamy dostęp do:
  • Word
  • Excel 
  • Power Point
  • OneNote
  • Outlook  (dawniej hotmail)
  • OneDrive (Dysk)
  • Sway (osobiście nie wiem do czego jest)
  • Kontakty i kalendarz
Wygląda bardzo ładnie, nie mam zastrzeżeń, pod tym względem. Ale jest jeden problem. Kiedy pisałem plany pracy licencjackiej... nie mogłem ustawić punktowania takiego jakie chciałem.
1. xyz
1.1. tyu
1.2. qwerty
2. 123
2.1. asdf
etc.

Ale poza tym, Word dobrze się spisuje. Wygodny, prosty w obsłudze. No zwykły Word.
Excel i Power Point takie same jak w zwykłym MS Office. Niestety nie miałem nigdy potrzeby korzystania z nich. Dla tego nie mogę nic wiele powiedzieć.
OneNote jest bardzo dobry. Korzystam z niego na tablecie, do robienia notatek z wykładów które później udostępniam w prosty sposób koledze.
OneNote tak samo jak w pakiecie, łatwo i ładnie możemy zarządzać notatkami, pisać, rysować.
Jeżeli ktoś ma konto Microsoft to osobiście polecam korzystanie z tego pakietu.

Dokumenty Google 

Pewnie lepiej znany każdemu użytkownikowi Google.
Choć jestem przekonany, że są ludzie którzy nawet o tym nie wiedzą.
Ale, staram się o tym nie myśleć.
Dokumenty Google są w mojej ocenie, najlepszym pakietem w chmurze, dostępnym .
Mamy:

  • Dokumenty
  • Arkusze
  • Prezentacje
  • Formularze
Osobiście przy pisaniu projektu pracy wygoda jaką dają Dokumenty Google jest taka sama jak Word w MS Office 2007. A przy pisaniu pracy w obcym języku jeszcze bez problemu możemy sprawdzać pisownię, bez instalowania jakiś pakietów.

Formularze są intuicyjne, a reszta podobnie jak Office. Nie ma co pisać.

iCloud

iCloud od niedawana jest darmowy tzn. bez iPhona, iPoda Touch oraz bez iPada możemy założyć konto Apple i korzystać 1 GB darmowej przestrzeni na dokumenty pisane w wersjach beta iWork-u w iCloud. Ale szczerze to na Google Chrome iCloud chodził trochę wolno. Nie sprawdzałem co prawda na IE oraz FF ale na najpopularniejszej przeglądarce w Polsce czyli Gogole Chrome. 
iWork na iCloud to:
  • Pages (Word)
  • Numbers (Excel)
  • Keynote (PowerPoint)
Kiedy iWork świetnie działa na Macintoshu to jednak w wersji online na PC-tach nie za bardzo daje radę. Tzn. jak pisałem strona trochę wolno chodzi. Może to wina Chrome nie wiem.
Uwaga, na IE tak samo.
Ale do rzeczy.
GUI jest tragiczne, mimo wielu szablonów, jednak iWork w iCloud nie nadaje się jeszcze do używania.

Reasumując

Microsoft Office a dokładniej jego darmowa usługa Office Online jest bardzo ładna, GUI przypomina to wyjęte z jego wersji offline. Ale ma swoje wady, jak np. brak punktowania wymaganego w pracy.
iCloud tutaj Apple zawiodło mnie, ale daje jeszcze szansę. iWork 09' jest super, ale nie wiem czemu wersja beta jest taka zła. Mam nadzieję, że to naprawią.
Dokumenty Google są doskonałe. Polecam każdemu kto potrzebuje tworzenia teksu będąc poza komputerem w domu. Albo często musi używać pendriva.
Oczywiście... są wady jak na przykład brak prywatności i raczej dokumentów poufnych nie radził bym nikomu przetrzymywać na dysku wirtualnym czy to w Dropbox czy Google Dysku etc.