Języki programowania mają różną konstrukcję jednak podstawy ich są takie same. Mam na myśli fakt, że w każdym języku pojawią się m.in.:
Przykładowy kod |
- Zmienne,
- Pętle,
- Funkcję
Jednak teraz zajmiemy się zmiennymi, czym one są, do czego są wykorzystywane i jak wyglądają. Ponieważ w różnych językach ich konstrukcja jest nieco inna. Teraz zaprezentuję tą samą zmienną przy wykorzystaniu 4 języków. Będzie to tekst "Hello World !"
Python:
message = "Hello World !"
JavaScript:
let message = "Hello World !"
C#:
string message = "Hello World !";
PHP:
$message = "Hello World!"
W zależności od języka konstrukcja zmiennej delikatnie różni się jednak są 3 wspólne cechy:
- Nazwa zmiennej np. message
- Znak przypisania jest to =
- Wartość zmiennej w zależności od typu (o czym będzie później) wzięta w cudzysłów "Hello World" bądź apostrof 'Hello World'
Cechy nie wspólne to:
- Oznaczenie zmiennej w JavaScript to np. let a w PHP to znak dolara ($)
- Oznaczenie typu zmiennej w C# najpierw piszemy typ np. string a później resztę
- Na końcu znak końca linii w C# to ;
Zmienna przechowuje jakąś wartość i ta wartość najczęściej jest jakiegoś typu, niektóre języki wymagają, aby ten typ określić wcześniej. Tak jak na przykład w C# gdzie najpierw określamy typ a później dopiero nazwę zmiennej. Nawet jeżeli nie określamy typu zmiennej jak w JavaScript lub Python to nadal jednak te typy wstępują jeżeli wartość znajduje się cudzysłowie albo apostrofie mamy do czynienia ze stringiem,
Czym są typy zmiennych: string, number, boolen ?
3 najpopularniejsze typy na sam początek to string, number(np. int) oraz boolen. Zacznijmy jednak od początku czyli od zmiennej typu string.
String to nic innego jak ciąg znaków zapisany w apostrofie, cudzysłowie albo backtick po polsku to chyba odwrócony apostrof ( ` ). Niektóre języki jak np. JavaScript wykorzystują backtick, pozwala on na dodawanie wartości zmiennych do tekstu np.
let age = 20
let name = "Asia"
let text = ` ${name} ma ${age} lat`
powyższy przykład można sprawdzić:
- W przeglądarce wpisz about:blank,
- otworzy się pusta biała stron,
- wciśnij F12 otworzą się narzędzia developerskie,
- w pozycji "konsola" należy wkleić powyższy kod.
- Później wystarczy wpisać tylko nazwę "text" i zobaczyć efekt.
W przypadku Pythona funkcję backtick pełni f-string. Jest to prosty zapis np.
tekst = "Hello World !"
txt = f"W zmiennej tekst znajduje się wartość: {tekst}"
podobnie jak w JavaScript używamy tutaj klamerek {} tylko zamiast ${} w Pythonie jest sama klamerka i podobnie jak w JS wewnątrz klamerki jest np. nazwa zmiennej.
Number to bardzo uogólniona wartość ponieważ w większości języków występują różne typy wartości liczbowych. Przykładami zmiennych liczbowych to: int (liczby całkowite) oraz float (liczby zmiennoprzecinkowy).
W przykładzie:
let age = 20
zmienna age ma wartość 20 i jest to typ Number.
Jeżeli w przeglądarce w narzędziach developerskich wpiszemy typeof(age) dostaniemy odpowiedź Number
Skoro poznaliśmy już zmienną String oraz Number możemy dostrzec, że różnica między nimi to kwestia zapisu. Stringi zapisujemy w cudzysłowie "tekst" lub apostrofie 'tekst', a Number to zapisana liczba 25, 982, 1000000
Jednak String to ciąg znaków możemy np. napisać "25" jako stringa. I może powstać pytanie. Czy "25" to 25 ? I tak i nie. Otóż jest to zależne od języka. Pokaże to na przykładzie Pythona oraz JavaScript.
Python
a = "25"
b = 25
print(type(a))
print(type(b))
print(a == b) #false
JavaScript
let a = "25"
let b = 25
console.log(typeof(a))
console.log(typeof(b))
console.log(a == b) // true
console.log(a === b) // false
W zależności od języka 😉i tak w Pythonie "25" to nie 25 są to dwie różne wartości.
Jednak już w JavaScript jest inaczej tutaj są 2 typy porównań == porównuje wartości i tutaj "25" i 25 to ta sam wartość. Jednak jak napiszemy === wtedy porównujemy nie tylko wartość ale i typ. Warto o tym wiedzieć.
Należy pamiętać, że liczby zmiennoprzecinkowe zapisujemy z kropką (.) np. 1.25, 16.7313477
Boolen to wartość True oraz False czyli czy coś jest prawdą czy fałszem. Ciekawostką jest to, że wartość boolen reprezentowana jest również w wartości 1 = True oraz 0 = False. Oznacza to, że do wartości boolen możemy wykonywać operacje arytmetyczne.
Znowu za pomocą Pythona oraz JavaScript zaprezentuję jak wygląda taka zmienna:
Python
a = True
b = False
JavaScript
let a = true
let b = false
Inaczej też mówiąc każda wartość inna niż zero jest wartością True natomiast 0 to zawsze False. Również wartość ujemna jest wartością True.
Jest to wstęp, chciałem, próbowałem wyjaśnić czym jest zmienna, jak ona działa i do czego służy.
Kolejny post poświęcony będzie edytorom kodu.