czwartek, 17 września 2015

3# Recenzja - Nokia e52

Telefon Nokia e52 

Telefon ma procesor 600 MHz 128 MB pamięci RAM oraz 60 MB dysk.
Wyświetlacz 16M kolorów, rozdzielczość 240 x 320 px (2.40")
System to Symbian 9.1
Ja mam  :
  • Wersja oprogramowania 091.003
  • Data wersji oprogramowania 3 kwietnia 2012 roku


Ogólnie jak dzisiaj włączyłem Nokię byłem w szoku, jak mogłem na niej swego czasu przeglądać internet ? Taki mały ekran, nie dotykowy, przyciski jeszcze ? 
O obudowie nie wspominam, bo tak, nie jest oryginalna. Ta oryginalna była dobrze wykonana.
Telefon swego czasu został rzucony o ścianę, obudowa została uszkodzona i głośnik od muzyki, cała reszta działa. 

Co do samego funkcjonowania urządzenia.

Przeglądarka internetowa

Przeglądarka wbudowana, Nokia Browser 7 chodzi okropnie. 
Nie pamiętam jak chodziła wcześniej, ale dzisiaj jest straszna. Może dla tego szybko wgrałem operę.
Opera Mini 7 jest bardzo dobra.
Prosty przykład.
Nokia Browser 7 nie uruchamiała mi strony www.whatbrowser.org przez Google jak szukałem,
Opera Mini zrobiła to bez problemu.
Do tego, Opera jak Opera umożliwia otwieranie całej strony i przybliżanie tam gdzie chcemy działać, Nokia Browser 7 wyświetla od razu przybliżoną, co nie jest zbyt komfortowe, przy stronach nie mających mobilnej wersji.

Aparat
Nokia E52 ma 3,2 Mpx i lampę błyskową

Jak była mowa o internecie.
Postanowiłem pospacerować z telefonem po domu i dla kontrastu z moim obecnym Alcatel OneTouch Fire sprawdzić gdzie łapie i jak łapie.
Ruter posiadam na piętrze pod ruterem jest kuchnia. Wejdę do kuchni, pokojów, na korytarzu i w ogrodzie jak łapie zasięg etc.
Dla jasności mam 2 rutery Linksys i TP-Link

  • W pokoju gdzie jest ruter jak można się domyśleć bez problemu full zasięg dla obu telefonów,
  • Na korytarzu, 2 rutery Linksys 3/3 a TP-Link 2/3
  • W kuchni, starałem się stanąć pod ruterem, oba 1/3
  • W ogrodzie tak samo 1/3 dla obu


Oprogramowanie
Niestety Nokia zaprzestała wsparcia dla Symbiana, tym samym Sklep Nokia/Ovi przestał funkcjonować. Ale pamiętam, że tragedia tam była . Mało programów, brakowało mi Twittera, dziś pewnie jeszcze Instagrama etc.
Pakiet Office jaki mamy to Quickoffice.
Możemy sporządzić dokumenty.
Arkusz kalkulacyjny czy prezentację.
Po aktualizacji oprogramowania otrzymałem jeszcze Adobe PDF. Domyślnie go nie było.
Co do Quickoffice.
Dokument możemy zapisać w następujących formatach:
  • .doc
  • .docx
  • .docm
  • .txt
Arkusz kalkulacyjny:
  • .xls
  • .xlsx
  • .xlsm

Prezentacje:
  • .ppt
  • .pps
Innym słowy formaty Microsoft Office są dostępne. Quickoffice nie jest rozwijany. Alternatywy raczej nie znajdziemy. Chociaż, obsługa na tak małym ekranie pakietu office wydaje mi się zbyt nieporęczna.

Mamy jeszcze w "biurze" poza Quickoffice, słownik domyślnie Ang-Ang ale jest możliwe pobranie innych języków, ze strony Microsoftu dla systemu SymbianOS, przy pobieraniu automatycznie uruchamia nam się przeglądarka na stronie z której bez problemu pobierzemy interesujący nas język. Notatki oraz tzw. Aktywne notatki które dodają możliwość wstawiania zdjęć etc. do notatek. Konwerter, Zip, Adobe PDF, Kalkulator, Menadżer plików, Font Magnifier odpowiadający za wielkość czcionki oraz Intranet.

W multimediach mamy:
  • Radio - działa po podłączeniu słuchawek,
  • Odtwarzacz muzyki,
  • Muzyka Ovi (coś jak Muzyka Play czy iTunes) [Nie działa] ,
  • Galeria,
  • Foto-Wideo - aparat,
  • Udostępnianie Online,
  • RealPlayer - Jak dobrze pamiętam, filmiki z YouTube na nim się uruchamiały,
  • Centrum wideo - nasze wideo jakie mamy na urządzeniu,
  • Wyszukiwanie muzyki - głosowe.
Poza tym mamy klienta Email, a tak to kalendarz, kontakty, rejestr połączeń, Panel sterowania, pomoc i aplikacje.

Wgrane domyślnie aplikacje:
  • Dane GPS,
  • Mapy - mapy mogą nam się pobrać,więc lepiej uważać przy braku karty pamięci,
  • Punkty orientacyjne,
  • NiM
  • Synchronizacja w Ovi - Pewnie nie działa już,
  • Media domowe,
  • Traveler - Asystent podróży, kursy walut etc. Nie wiem czy da się go używać, czy nie jest porzucony przypadkiem,
  • Funkcje głosowe.
Mapy OVI :
  • Moja pozycja,
  • Wyszukaj,
  • Udostępnianie lokacji,
  • Ulubione,
  • Autem,
  • Pieszo,
  • Već (coś po Czesku).
Poza tym zainstalowałem i posiadam jeszcze na telefonie zainstalowane:
  • Opera Mini
  • Facebook
  • Skype - niestety mimo przedniej kamery nie udało mi się znaleźć wersji która ją obsługiwała, podobno taka była.
  • Microsoft Communicator (nigdy nie używałem, wgrał się wraz z aktualizacją systemu)

Zdjęcia




 Na początek zdjęcia pokazują jak strona wygląda przy próbie jej wczytania przez Operę Mini, na Noki. Jak widać, wcześniej to napisałem, mamy możliwość przybliżenia do interesującej nas części strony później wrócić i zobaczyć całą stronę. Do tego, Nokia sama nas pyta, jak się łączyć z internetem, czy szukać WLAN czy jest coś domyślnie ustawionego.

O to kilka zdjęć QuickOffice:

QuickOffice
Prezentacje

Jak widzimy zwykły prosty pakiet Office, nie ma co komentować.



Dokument
Arkusz
















Zdjęcia z menu w Noki e52
Aplikacje Noki u mnie w folderze "Nokla"

Aplikacje
Menu

Panel Sterownia

Dla czego NIE

Dla czego Nokia e52 dzisiaj nie ma racji bytu. Jak pisałem brak wsparcia i możliwości pobierania oprogramowania ze Sklepu Noki. Przypomnijmy, że seria "E" była biznesowa, dla tego może jest/był taki mały wybór programów.
Osobiście telefon wspominam nawet pozytywnie, mimo tej swojej taniej obudowy, i... poniszczonej przez używanie, oraz uszkodzonego głośniczka telefon (przypominam,że odpowiadającego za muzykę tylko) był całkiem sprawny, wymieniłem go początkiem 2 semestru na Onetouch Fire.
Dzisiaj jak pisałem nie warto go kupować, jeżeli chcemy telefon do czegoś więcej niż pisania SMS-ów i dzwonienia. Bo do tego się jeszcze nadaje, nie miałem nigdy problemów z zasięgiem. Choć za 200 zł możemy kupić już słabej jakości ale smartfona z Androidem, a nie bawić się z już nie wspieranym Symbianem a telefonem pewnie używanym. A jeżeli masz go, to warto zostać jako telefon zapasowy, do tego się spokojnie nada.